wtorek, 21 kwietnia 2020

„Wielkie nadzieje” Susan Anne Mason

Lubię powieści, które ukazują zawiłości ludzkiej duszy i psychiki. Ta książka zapewniła mi wielu wrażeń, a nieoczekiwane zwroty akcji sprawiały, że nie mogłam odłożyć jej na dłużej.



Miałam wrażenie, że autorka rozkręca fabułę bardzo powoli, wciągnęłam się maksymalnie dopiero w drugiej części powieści (tak, ze pochłonęłam ją w kilka godzin ciągiem!). Całość jest jednak na bardzo wysokim poziomie – zarówno literacko, jak i pod względem emocji, które pojawiły się we mnie podczas lektury.

Główną bohaterką jest Emmaline, która pragnie odnaleźć ojca. Wychowana przez dziadków, aż do ich śmierci żyje w przekonaniu, że jest sierotą. Po odejściu ukochanego dziadka znajduje listy od ojca i postanawia go za wszelką cenę odszukać.

Wyrusza w podróż z Anglii do Kanady w towarzystwie przyjaciela z dzieciństwa i sąsiada, Jonathana. Mężczyzna jak nikt inny rozumie bohaterkę, sam wychowywany był przez ciotkę.

O ile samo odnalezienie ojca nie sprawia problemu, to szok jaki Emmaline wywołuje nie tylko w nim, ale i jego rodzinie jest ogromny. Ojciec stara się o fotel burmistrza, a żona i córki nie wiedzą nic o nieznajomej z Anglii. Nikt poza najmłodszą przyrodnią siostrą nie cieszy się z pojawienia kobiety.

Tutaj zaczyna się emocjonalne przecieranie szlaków. Emmaline całe życie marzyła o ojcu, którego nie miała. Ile jest w stanie poświęcić, by zdobyć jego przychylność? Czy w końcu zobaczy, że jej starania są niczym wobec jego planów (a może wręcz przeciwnie…)? Czy rodzina jej ojca będzie w stanie zaakceptować intruza?

Autorka bardzo ciekawie zarysowała również postać Jonathana, weterana wojennego. Mężczyzna od lat ukrywa swoje uczucia wobec przyjaciółki (i rusza z nią w podróż do Kanady z pewnym planem…), ale czy ona je dostrzeże walcząc o zainteresowanie ojca?
Jonathan doświadcza powojennej traumy. Bardzo ciekawie przedstawione są jego uczucia, ataki paniki, walka o normalne i zdrowe funkcjonowanie.


grafika jest własnością Wydawnictwa Dreams

Dla mnie ta powieść była przede wszystkim szlakiem przez serca bohaterów, choć samej akcji w niej również nie brakuje. To, co jednak jest dla mnie największym atutem, to pokazanie zawiłości ludzkiej psychiki – pragnień, konsekwencji zranień, motywacji. To obszar, który zachwycał mnie podczas lektury!

Zdecydowanie polecam tym, którzy szukają odpoczynku przy wciągającej opowieści. Ta nie tylko pokaże kilka nieznanych dotąd miejsc, ale również przybliży jak zawiła jest ludzka motywacja i co dzieje się, gdy bardzo zależy nam na ukryciu kłamstwa. To wszystko okraszone intymną relacją z Bogiem, która choć ukazana jest nienachalnie, pięknie uzupełnia całości.

Zdecydowanie polecam i dziękuję Wydawnictwu Dreams za kolejną powieść, która zostawia po sobie wielki niedosyt!

Tytuł Wielkie nadzieje
Autor Susan Anne Mason
Liczba stron 400
Wydawnictwo Dreams


Książkę można nabyć u wydawcy oraz m.in. w salonach sieci EMPIK.
https://dreamswydawnictwo.pl/nowosci/wielkie-nadzieje-tom-ii-z-serii-kanadyjskie-wyprawy,produkt385/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

„Hewel. Wszystko jest ulotne oprócz Boga”

Trafiają mi się czasami takie książki, które rozkładają zupełnie na łopatki. Hewel zostawił mnie niby napełnioną po brzegi, ale z jakąś n...